מעבדת מבוא בחשמל: הבדלים בין גרסאות

מתוך מעבדת מבוא בחשמל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(סידור העצות להתייעלות תחת כותרות)
מ (שינוי כתובת פתיחת בקשה לתיקון לכתובת מאובטחת)
 
(95 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 +
[[File:Lab228.JPG|thumb|left|upright=2.5|<figure id="fig:lab228"><caption>מעבדה 228</caption> [http://in.bgu.ac.il/Pages/maps.aspx בניין 33], בה מתקיים הקורס {{SITENAME}}</figure>]]
 
קורס מספר [{{coursefile}} 361.1.2063]
 
קורס מספר [{{coursefile}} 361.1.2063]
 +
  
 
אחראי: '''[mailto:Israel%20Buium%20%3Cisbuium@bgu.ac.il%3E?subject=פניה%20בנוגע%20למעבדת%20מבוא%20בחשמל ישראל בויום]'''
 
אחראי: '''[mailto:Israel%20Buium%20%3Cisbuium@bgu.ac.il%3E?subject=פניה%20בנוגע%20למעבדת%20מבוא%20בחשמל ישראל בויום]'''
  
מלבד הניסוי הראשון ב-[[Spice]] כל שאר השיעורים מתבצעים במעבדת חשמל:
+
השיעורים מתבצעים במעבדת חשמל:
 
  בניין 33
 
  בניין 33
 
  קומה 2
 
  קומה 2
 
  חדר 228
 
  חדר 228
 
+
__TOC__
 +
{{gap}}
 
= לכל מאן דבעי =
 
= לכל מאן דבעי =
 
אתר זה ניתן לעריכה באותה הקלות כמו [[wikipedia:he:עמוד_ראשי|ויקיפדיה]], אתר זה הוקם ע"י סטודנטים למען הסטודנטים (כולל עוזרי ההוראה), אנא עזרו לעדכן אתר זה כיוון שיש בו כרגע רק {{NUMBEROFUSERS}} [[Special:UserList|משתמשים]] רשומים ו-{{PAGESINNS:0}} [[Special:AllPages|דפי-ערכים]] (מתוכם רק {{NUMBEROFARTICLES}} ערכים תקניים בעלי קישורים פנימיים).
 
אתר זה ניתן לעריכה באותה הקלות כמו [[wikipedia:he:עמוד_ראשי|ויקיפדיה]], אתר זה הוקם ע"י סטודנטים למען הסטודנטים (כולל עוזרי ההוראה), אנא עזרו לעדכן אתר זה כיוון שיש בו כרגע רק {{NUMBEROFUSERS}} [[Special:UserList|משתמשים]] רשומים ו-{{PAGESINNS:0}} [[Special:AllPages|דפי-ערכים]] (מתוכם רק {{NUMBEROFARTICLES}} ערכים תקניים בעלי קישורים פנימיים).
  
לעריכת דפים חובה להירשם בעזרת חשבון הדוא"ל האוניברסיטאי אשר מסתיים ב-[http://webmail.bgu.ac.il bgu.ac.il] ואצל הסטודנטים זה צריך להסתיים ב-[http://post.bgu.ac.il post.bgu.ac.il], החשבון חייב להיות חשבון גוגל.
+
לעריכת דפים יש להירשם בעזרת חשבון הדוא"ל האוניברסיטאי אשר מסתיים ב-[http://webmail.bgu.ac.il bgu.ac.il] ואצל הסטודנטים זה צריך להסתיים ב-[http://post.bgu.ac.il post.bgu.ac.il], החשבון חייב להיות חשבון גוגל.
  
'''הערה''': מי שאינו מעוניין לערוך את האתר מוזמן לרשום לפחות דברים בדף-השיחה (בטאבים למעלה בצד ימין), לעזרה ניתן לפנות לערך [[wikipedia:he:ויקיפדיה:דף_שיחה|דף שיחה]] בויקיפדיה.
 
  
 +
<u>הערות</u>:
 +
* מי שאינו מעוניין לערוך את האתר מוזמן לרשום לפחות דברים בדף-השיחה (בטאבים למעלה בצד ימין), לעזרה ניתן לפנות לערך [[wikipedia:he:ויקיפדיה:דף_שיחה|דף שיחה]] בויקיפדיה.
 +
* לכל מי שחומד לצון, נא לעיין ב[http://in.bgu.ac.il/acadsec/Pages/stud_dicipline.aspx תקנון משמעת הסטודנטים] בכלל, ובסעיף [http://in.bgu.ac.il/acadsec/DocLib2/Students_discipline.pdf#page=8 8.2.4] בפרט.
 +
{{gap}}
 
= הוראות ונהלים =
 
= הוראות ונהלים =
 
נא לעיין במסמכים הבאים:
 
נא לעיין במסמכים הבאים:
שורה 24: שורה 30:
 
#* [{{base}}/ScheduleFall.pdf תוכנית עבודה סמסטר א' (סתיו)]
 
#* [{{base}}/ScheduleFall.pdf תוכנית עבודה סמסטר א' (סתיו)]
 
#* [{{base}}/Schedule.pdf תוכנית עבודה סמסטר ב' (אביב)]
 
#* [{{base}}/Schedule.pdf תוכנית עבודה סמסטר ב' (אביב)]
<u>הערה</u>: ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין.
+
#* במקום שתי האפשרויות הנ"ל רצוי להשתמש ב[[מערכת שיבוץ סטודנטים]] כיוון שאמורה להתעדכן בזמן-אמת.
 +
<u>הערה</u>: ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין (תחת '''{{SITENAME}}''').
  
  
<u>עבור מתרגלים</u>:
+
[[File:OutOfOrderPost.jpg|thumb|left|upright=2|<figure id="fig:ooopost"><caption>עמדת ציוד תקול</caption>, בה יש להניח את כל המכשירים אשר לא עובדים כראוי. מעל המדף ציוד תקול יש ניילון המכיל פתקים (ריק באיור זה) אשר המדריך אמור למלא בהם פרטים הנוגעים לאופי התקלה בכל אחד מן המכשירים התקולים.</figure>]]
* נא לעיין ב[[מידע כללי]].
+
<u>עבור מדריכי-המעבדה</u>:
* ובהסברים על [[מודל]].
+
* [[מידע כללי]].
 +
* הסברים על [[מודל]].
 +
* מסמך [http://in.bgu.ac.il/en/engn/ece/Documents/Teaching_Quality_Guidelines.pdf#page=2 קווים מנחים למדריכי מעבדה].
 +
* מכשירים תקולים אשר אינם מקובעים למקומם נא לשים במדף ציוד תקול, כפי שרואים ב<xr id="fig:ooopost"/>, במקום להחזירם למחסן הציוד, ונא לרשום על פתק את פרטי התקלה.
 +
* עבור מכשירים תקולים אשר כן מקובעים למקומם (כגון [[משקף תנודות|סקופ]]), צריך לפתוח [{{manuals}}/helpdesk.pdf קריאת שירות] בכתובת: https://wwwee.ee.bgu.ac.il/helpdesk.php.
 +
 
 
{{gap}}
 
{{gap}}
  
שורה 46: שורה 58:
 
|
 
|
 
* יש להגישו פיזית ב<u>כתב-יד</u> למתרגל לפני תחילת השיעור, ולא מקבלים אותו בחזרה.
 
* יש להגישו פיזית ב<u>כתב-יד</u> למתרגל לפני תחילת השיעור, ולא מקבלים אותו בחזרה.
* בנוסף חובה להגישו סרוק ב[[מודל]] לפני המעבדה.
+
* בנוסף חובה להגישו סרוק ב[[מודל]] <u>לפני</u> המעבדה, <u>אסור</u> להגיש אותו לאחר תחילת הניסוי.
* הדו"ח אינו נבדק אלא רק מקבל ציון על הגשה.
+
* הדו"ח אינו נבדק בקפידה אלא רק מקבל ציון על הגשה ורצינות (לא להגיש דף עם 5 שורות).
 +
* מגישים בזוגות (אסור שְׁלָשׁוֹת), כל השותפים חייבים להגיש את העבודה ב[[מודל]] (למרות שזו אותה העבודה), מגישים <u>אך ורק</u> עם השותף איתו אתם אמורים לבצע את הניסוי.
 
|-
 
|-
 
| style="text-align:center;" | בוחן כניסה
 
| style="text-align:center;" | בוחן כניסה
שורה 56: שורה 69:
 
* מתבצע במשך 15 הדקות הראשונות של המעבדה (או 19 דקות במקרה של 25% תוספת זמן).
 
* מתבצע במשך 15 הדקות הראשונות של המעבדה (או 19 דקות במקרה של 25% תוספת זמן).
 
* נעשה בחומר-סגור ורצוי <u>להביא מחשבון</u>.
 
* נעשה בחומר-סגור ורצוי <u>להביא מחשבון</u>.
* מבוסס על שאלות ההכנה (הדו"ח המכין), מהלך הניסוי והנספחים.
+
* מבוסס על שאלות ההכנה (הדו"ח המכין), מהלך הניסוי, הנספחים, השאלות לדוגמא וסרטוני ההדרכה.
 
* נעשה במחשב ב[[מודל]], לכן חובה לדעת את שם המשתמש והסיסמא שלכם! או ל[https://tamrur.bgu.ac.il/restore/hlogin.php שחזר את הפרטים] לפני הבוחן במקרה ושכחתם.
 
* נעשה במחשב ב[[מודל]], לכן חובה לדעת את שם המשתמש והסיסמא שלכם! או ל[https://tamrur.bgu.ac.il/restore/hlogin.php שחזר את הפרטים] לפני הבוחן במקרה ושכחתם.
* הארכה תינתן רק <u>למי שהודיע מראש</u> למתרגל לפני תחילת הבחינה, וזה יבוצע באמצעות [https://moodle2.bgu.ac.il/moodle/pluginfile.php/175401/mod_resource/content/0/quiz%20override.pdf הגדרות בוחן בהתאמה אישית].
+
* הארכה תינתן רק <u>למי שהודיע מראש</u> ל[[{{SITENAME}}:אודות|אחראי המעבדה]] לפני תחילת הבחינה, אשר יוסיף אתכם לקבוצה מיוחדת ב[[מודל]] לבעלי אישור הארכה וזה יבוצע באמצעות [https://moodle2.bgu.ac.il/moodle/pluginfile.php/175401/mod_resource/content/1/quiz%20-%20override.pdf הגדרות בוחן בהתאמה אישית (אך לקבוצה במקום לסטודנט)]. נא לבדוק את שדה '''הגבלת זמן''' בעמוד הכניסה לבוחן ב[[מודל]] כדי לבדוק שזה אכן מעודכן.
 
* כיוון שאין מספיק מחשבים במעבדה:
 
* כיוון שאין מספיק מחשבים במעבדה:
 
*# חלק מהנבחנים יבצעו את הבוחן במעבדה מספר 222 אשר נמצאת כמה חדרים לפני המעבדה שלנו (228).
 
*# חלק מהנבחנים יבצעו את הבוחן במעבדה מספר 222 אשר נמצאת כמה חדרים לפני המעבדה שלנו (228).
שורה 67: שורה 80:
 
| style="text-align:center;" | 35%
 
| style="text-align:center;" | 35%
 
|
 
|
* סיום כל הניסויים.
+
* סיום כל שלבי-הניסוי בזמן הקצוב והחתמת המדריך על כל אחד משלבי-הניסוי.
 
* הבנה של הניסוי.
 
* הבנה של הניסוי.
* התנהלות תקינה.
+
* התנהלות תקינה, העדרות מהמעבדה ללא אישור מדריך תפגע בציון.
 
* סדר.
 
* סדר.
* החזרת כל הציוד והחוטים למקום, במקרה זה עלול לרדת ציון עבור כל הסטודנטים יחד.
+
* החזרת כל הציוד והכבלים למקום, במקרה זה עלול לרדת ציון עבור כל הסטודנטים יחד.
* <u>הערה</u>: מומלץ להביא [[wikipedia:he:דיסק און קי|הֶחְסֵן נַיָּד]] לשמירת תמונות ה[[משקף תנודות]].
+
* <u>הערות</u>:
 +
*# מומלץ להביא [[wikipedia:he:דיסק און קי|הֶחְסֵן נַיָּד]] לשמירת תמונות ה[[משקף תנודות]].
 +
*# סטודנטים המעוניינים להיכנס למעבדה בכוחות עצמם ו/או מחוץ לשעות הפעילות לצורך תירגול עצמי צריכים למגנט את כרטיס הסטודנט שלהם ב[http://in.bgu.ac.il/security/Pages/parking.aspx בניין 26 חדר 113A].
 
|-
 
|-
 
| style="text-align:center;" | דו"ח מסכם
 
| style="text-align:center;" | דו"ח מסכם
שורה 79: שורה 94:
 
|
 
|
 
* צריך להגיש ב[[מודל]] <u>עד שבוע</u> לאחר הניסוי.
 
* צריך להגיש ב[[מודל]] <u>עד שבוע</u> לאחר הניסוי.
* לשים לב ל[[#הוראות ונהלים|הוראות הכנת הדו"ח]].
+
* לשים לב ל[[נהלים#הוראות לעריכת דוחות המעבדה|הוראות הכנת הדו"ח]].
 +
* מומלץ לקרוא שוב ב[[הוראות המעבדה]] מה קורה בעת העתקה (כל מספר, איור או משפט-בודד מעבודה אחרת נחשב בתור העתקה, למידע נוסף ניתן לקרוא את המסמך [http://in.bgu.ac.il/acadsec/DocLib2/plagiarism_heb.pdf#page=2 כללי ציטוט אקדמיים] עם דגש על '''גניבה ספרותית''').
 +
* מגישים בזוגות (אסור שְׁלָשׁוֹת), כל השותפים לניסוי בכל זוג אשר עבד יחד <u>באותו הניסוי</u> חייבים להגיש את העבודה ב[[מודל]] (למרות שזוהי אותה העבודה).
 
|}
 
|}
  
שורה 85: שורה 102:
 
* בעמודת ''משקל'' המספרים בסוגריים נכונים עבור הניסוי הראשון ב[[Spice|ספייס]].
 
* בעמודת ''משקל'' המספרים בסוגריים נכונים עבור הניסוי הראשון ב[[Spice|ספייס]].
 
* מאחר ויש 10 ניסויים בקורס, זה אומר שכל מעבדה שוות-ערך ל-10 נקודות מהציון-הסופי, אם לדוגמא קיבלתם 85 בציון-הביצוע ו-75 בדו"ח-המסכם - זה אומר שהמתרגל הוריד בסה"כ נקודה אחת בודדת מהציון הסופי בהתאם לשיקולו-האישי (דיעה-משוחדת/קדומה אינה יכולה להשפיע על ציון הבוחן כיוון שהוא ניתן ע"י המחשב).
 
* מאחר ויש 10 ניסויים בקורס, זה אומר שכל מעבדה שוות-ערך ל-10 נקודות מהציון-הסופי, אם לדוגמא קיבלתם 85 בציון-הביצוע ו-75 בדו"ח-המסכם - זה אומר שהמתרגל הוריד בסה"כ נקודה אחת בודדת מהציון הסופי בהתאם לשיקולו-האישי (דיעה-משוחדת/קדומה אינה יכולה להשפיע על ציון הבוחן כיוון שהוא ניתן ע"י המחשב).
 +
{{gap}}
  
 
= ניסויים =
 
= ניסויים =
 
ישנם 10 ניסויים בקורס, כלומר סך של 11 מפגשים:
 
ישנם 10 ניסויים בקורס, כלומר סך של 11 מפגשים:
# שיעור ראשון יהיה שיעור קצר של כחצי שעה בו ינתן הסבר כללי על המעבדה, [[#הוראות ונהלים|הוראות ונהלים]], כמו-כן תתבצע חלוקה לזוגות - חשוב לזכור את מספר הזוג כדי לדעת את סדר הניסויים בהתאם ל[[#הוראות ונהלים|תוכנית-העבודה]].
+
# שיעור ראשון יהיה שיעור קצר של כשעה בו ינתן הסבר כללי על המעבדה, [[#הוראות ונהלים|הוראות ונהלים]], כמו-כן תתבצע חלוקה לזוגות - חשוב לזכור את מספר הזוג כדי לדעת את סדר הניסויים בהתאם ל[[#הוראות ונהלים|תוכנית-העבודה]].
 
#* <u>הערה</u>: כיוון שזהו שיעור קצר, אם הוא חל בשעות הבוקר הוא בדר"כ יידחה לשעה האחרונה (תישלח הודעה בנושא בתחילת הסמסטר).
 
#* <u>הערה</u>: כיוון שזהו שיעור קצר, אם הוא חל בשעות הבוקר הוא בדר"כ יידחה לשעה האחרונה (תישלח הודעה בנושא בתחילת הסמסטר).
# שיעור שני יהיה על [[Spice]] במעבדת מחשבים כלשהי, תינתן הודעה בנושא המיקום בתחילת הסמסטר.
+
# שיעור שני <u>בדרך-כלל</u> יהיה על [[Spice]] במעבדת מחשבים כלשהי, מידע נוסף יירשם ב[[מודל]] או יישלח בדוא"ל. שיעור זה עלול להידחות עקב אילוצי המדריך, לכן יש לעיין ב[[#הוראות ונהלים|תוכנית העבודה]] כדי לוודא זאת.
 
# שיעור שלישי יהיה [[הכרת מכשירי מדידה חלק א|חלק א']] של [[הכרת מכשירי מדידה|ניסוי 1]].
 
# שיעור שלישי יהיה [[הכרת מכשירי מדידה חלק א|חלק א']] של [[הכרת מכשירי מדידה|ניסוי 1]].
 
# שיעור רביעי יהיה [[הכרת מכשירי מדידה חלק ב|חלק ב']] של [[הכרת מכשירי מדידה|ניסוי 1]].
 
# שיעור רביעי יהיה [[הכרת מכשירי מדידה חלק ב|חלק ב']] של [[הכרת מכשירי מדידה|ניסוי 1]].
שורה 98: שורה 116:
  
 
== פירוט המפגשים ==
 
== פירוט המפגשים ==
{| class="wikitable"
+
{| class="wikitable" style="white-space: nowrap;"
 
|+ סיכום המפגשים במעבדת [[{{SITENAME}}:אודות|מבוא בחשמל]]
 
|+ סיכום המפגשים במעבדת [[{{SITENAME}}:אודות|מבוא בחשמל]]
 
|-
 
|-
שורה 107: שורה 125:
 
! נספחים
 
! נספחים
 
! שאלות לדוגמא
 
! שאלות לדוגמא
 +
! סרטון הדרכה
 +
! מצגת הדרכה
 
|-
 
|-
 
| שבוע ראשון
 
| שבוע ראשון
שורה 114: שורה 134:
 
| [[#הוראות ונהלים|הוראות ונהלים]]
 
| [[#הוראות ונהלים|הוראות ונהלים]]
 
| מי השותף שלי? מה מספר הזוג שלנו?
 
| מי השותף שלי? מה מספר הזוג שלנו?
 +
|
 +
|
 
|-
 
|-
| שבוע שני
+
| שבוע שני*
 
| 0
 
| 0
 
| [[Spice|ספייס]]
 
| [[Spice|ספייס]]
 
| [[מהלך ניסוי ספייס]]
 
| [[מהלך ניסוי ספייס]]
| [{{lab}}0 ניסוי 0]
+
| [{{lab}}0 נספחים 0]
 
| [[שאלות לדוגמא ספייס]]
 
| [[שאלות לדוגמא ספייס]]
 +
| [{{vid}}/lab0/lab0.mp4 סרטון 0]
 +
|
 
|-
 
|-
 
| שבוע שלישי
 
| שבוע שלישי
שורה 126: שורה 150:
 
| [[הכרת מכשירי מדידה חלק א]]
 
| [[הכרת מכשירי מדידה חלק א]]
 
| [[מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק א]]
 
| [[מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק א]]
| rowspan="2" | [{{lab}}1 ניסוי 1]
+
| [[נספח הכרת מכשירי מדידה חלק א|נספחים 1א']]
 
| [[שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה א]]
 
| [[שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה א]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_03_28-380200/_1_-_20180328_113215_8/ סרטון 1א]
 +
| [{{ppt}}/lab1a.pptx מצגת 1א]
 
|-
 
|-
 
| שבוע רביעי
 
| שבוע רביעי
שורה 133: שורה 159:
 
| [[הכרת מכשירי מדידה חלק ב]]
 
| [[הכרת מכשירי מדידה חלק ב]]
 
| [[מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק ב]]
 
| [[מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק ב]]
 +
| [[נספח הכרת מכשירי מדידה חלק ב|נספחים 1ב']]
 
| [[שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה ב]]
 
| [[שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה ב]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_03_25-891000/_1__-_20180325_145847_8/ סרטון 1ב]
 +
| [{{ppt}}/lab1b.pptx מצגת 1ב]
 
|- style="border-top:dotted;"
 
|- style="border-top:dotted;"
| rowspan="7" style="width:5em;" | הניסויים אינם מתבצעים לפי הסדר ולכן יש לעיין ב[[#הוראות ונהלים|תוכנית העבודה]].
+
| rowspan="7" style="width:5em; white-space:normal" | הניסויים אינם מתבצעים לפי הסדר ולכן יש לעיין ב[[#הוראות ונהלים|תוכנית העבודה]].
 
| 2
 
| 2
 
| [[מעגלים בזרם חילופין]]
 
| [[מעגלים בזרם חילופין]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין]]
| [{{lab}}2 ניסוי 2]
+
| [{{lab}}2 נספחים 2]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלים בזרם חילופין]]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלים בזרם חילופין]]
 +
| [{{vid}}/lab2 סרטון 2]
 +
| [[מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין|מצגת 2]]
 
|-
 
|-
 
| 3
 
| 3
 
| [[מעגלי תהודה]]
 
| [[מעגלי תהודה]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלי תהודה]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלי תהודה]]
| [{{lab}}3 ניסוי 3]
+
| [{{lab}}3 נספחים 3]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלי תהודה]]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלי תהודה]]
 +
| [{{vid}}/lab3 סרטון 3]
 +
| [{{ppt}}/lab3.ppt מצגת 3]
 
|-
 
|-
 
| 4
 
| 4
 
| [[מדידות בשנאי הספק]]
 
| [[מדידות בשנאי הספק]]
 
| [[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק]]
 
| [[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק]]
| [{{lab}}4 ניסוי 4]
+
| [[נספח מדידות בשנאי הספק|נספחים 4]]
 
| [[שאלות לדוגמא מדידות בשנאי הספק]]
 
| [[שאלות לדוגמא מדידות בשנאי הספק]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_03_20-1221267/_4_-__-_20180320_133128_8/ סרטון 4]
 +
| [{{ppt}}/lab4.pptx מצגת 4]
 
|-
 
|-
 
| 5
 
| 5
 
| [[תופעות מעבר]]
 
| [[תופעות מעבר]]
 
| [[מהלך ניסוי תופעות מעבר]]
 
| [[מהלך ניסוי תופעות מעבר]]
| [{{lab}}5 ניסוי 5]
+
| [{{lab}}5 נספחים 5]
 
| [[שאלות לדוגמא תופעות מעבר]]
 
| [[שאלות לדוגמא תופעות מעבר]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_04_12-603733/_5_-_20180412_153255_8/ סרטון 5]
 +
| [{{ppt}}/lab5.pptx מצגת 5]
 
|-
 
|-
 
| 6
 
| 6
 
| [[רשתות תלת פאזיות]]
 
| [[רשתות תלת פאזיות]]
 
| [[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות]]
 
| [[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות]]
| [{{lab}}6 ניסוי 6]
+
| [{{lab}}6 נספחים 6]
 
| [[שאלות לדוגמא רשתות תלת פאזיות]]
 
| [[שאלות לדוגמא רשתות תלת פאזיות]]
 +
| [{{vid}}/lab6 סרטון 6]
 +
| [{{ppt}}/lab6.pptx מצגת 6]
 
|-
 
|-
 
| 7
 
| 7
| [[מעגלים צמודים]]
+
| [[מעגלים מצומדים]]
| [[מהלך ניסוי מעגלים צמודים]]
+
| [[מהלך ניסוי מעגלים מצומדים]]
| [{{lab}}7 ניסוי 7]
+
| [{{lab}}7 נספחים 7]
| [[שאלות לדוגמא מעגלים צמודים]]
+
| [[שאלות לדוגמא מעגלים מצומדים]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_03_21-902200/_7_-_20180321_172536_8/ סרטון 7]
 +
| [{{ppt}}/lab7.ppt מצגת 7]
 
|-
 
|-
 
| 8
 
| 8
 
| [[מעגלי יישור וסינון]]
 
| [[מעגלי יישור וסינון]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון]]
 
| [[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון]]
| [{{lab}}8 ניסוי 8]
+
| [{{lab}}8 נספחים 8]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלי יישור וסינון]]
 
| [[שאלות לדוגמא מעגלי יישור וסינון]]
 +
| [http://stat.bgu.ac.il/vod/RELAY/361120630120182/2018_05_22-335200/_8_-_20180522_112526_8/ סרטון 8]
 +
| [{{ppt}}/lab8.ppt מצגת 8]
 
|}
 
|}
  
* <u>הערה</u>: ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין.
+
<u>הערות</u>:
 +
* בניגוד לשאר הניסויים שיעור [[Spice|ספייס]] מועבר ע"י מדריך אחד בלבד, לכן הוא עלול להידחות למועד אחר מאשר השבוע השני עקב אילוצי המדריך, יש לעיין ב[[#הוראות ונהלים|תוכנית העבודה]] כדי לוודא זאת.
 +
* ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין.
  
 
== עצות להתייעלות ==
 
== עצות להתייעלות ==
[[File:SeatingPlan.jpg|thumb|left|upright=1|<figure id="fig:seatplan"><caption>סידור מקומות הישיבה במעבדה</caption>. בדר"כ לא יושבים על השולחנות הראשונים - כך כל שני זוגות יושבים באותו איזור ויכולים לשתף פעולה ביתר קלות. חוץ מניסויים 4 ו-6 אשר דורשים עמדות מיוחדות ניתן לסדר את כל שאר הניסויים לרוחב ואז כל ארבעת הזוגות ישבו יחד.</figure>]]
+
[[File:SeatingPlan.jpg|thumb|left|upright=1.5|<figure id="fig:seatplan"><caption>סידור מקומות הישיבה במעבדה</caption>. בדר"כ לא יושבים על שני השולחנות הראשונים - כך כל ארבעת הזוגות של כל מדריך יושבים באותו איזור ויכולים לשתף פעולה ביתר קלות. רצוי תמיד להתיישב לרוחב כפי שרואים באיור עבור ניסויים 6 ו-8, <u>ולא מומלץ</u> לסדר את הזוגות כפי שרואים כאן באיור עבור ניסויים 5 ו-7.</figure>]]
  
* חלק מהניסויים דורשים משמעת עצמית כדי להספיק לסיימם בזמן, להלן כמה עצות:
+
חלק מהניסויים דורשים משמעת עצמית כדי להספיק לסיימם בזמן, להלן כמה עצות:
*# <u>מקום</u>: לתפוס את המקומות המתאימים לניסוי מההתחלה במקום לעשות [[wikipedia:he:משחק הכיסאות|כסאות מוזיקליים]], ניסויים [[מדידות בשנאי הספק|4]] ו-[[רשתות תלת פאזיות|6]] למשל (ולפעמים גם [[מעגלי יישור וסינון|8]] במידה ולא מתנגש עם [[רשתות תלת פאזיות|6]]) יכולים להתבצע רק בעמדות הקדמיות בצד הדלת כי רק שם יש את ה[[רב-מודד ספרתי|רמ"ס]] של תבור ואת [[מד הספק|מדי-ההספק]]. בנוסף בדר"כ עוזרי-ההוראה רושמים על הלוח את סידור הישיבה בהתאם למספרי-הזוגות או הניסויים כפי שרואים ב<xr id="fig:seatplan"/>.
+
# <u>מקום</u>: לתפוס את המקומות המתאימים לניסוי מההתחלה במקום לעשות [[wikipedia:he:משחק הכיסאות|כסאות מוזיקליים]], ניסויים [[מדידות בשנאי הספק|4]] ו-[[רשתות תלת פאזיות|6]] למשל (ולפעמים גם [[מעגלי יישור וסינון|8]] במידה ולא מתנגש עם [[רשתות תלת פאזיות|6]]) יכולים להתבצע רק בעמדות הקדמיות כי רק שם יש את ה[[רב-מודד ספרתי|רמ"ס]] של תבור ואת [[מד הספק|מדי-ההספק]]. בנוסף בדר"כ עוזרי-ההוראה רושמים על הלוח את סידור הישיבה:
*# <u>יוזמה</u>: להגיע כמה דקות לפני הבוחן ולקחת את הציוד לניסוי מהמחסן.
+
#* בהתאם למספרי-הניסויים כפי שרואים ב<xr id="fig:seatplan"/>.
*# <u>הפעלת מחשבים</u>: להדליק את המחשב של העמדה עלול לקחת אפילו 10 דקות (להעתקת הגדרות המשתמש או במידה והמחשב עסוק בעדכוני תוכנה), להיכנס ל[[מודל]] לבוחן <u>המתאים</u> (ניתן למצוא אותו ב[[מודל]] בצד ימין למעלה תחת ''אירועים קרבים'') ולהיות מוכנים מול העמוד של סיסמת הכניסה לבוחן - חלק מעוזרי-ההוראה לא יתחילו את הבוחן עד שכל הנבחנים יהיו מוכנים יחד.
+
#* בהתאם למספרי-הזוגות במידה וכולם עושים את אותו הניסוי.
*# <u>הסקת מסקנות</u>: לאחר הבוחן לא לבזבז יותר מדי זמן על לנסות להבין היכן טעיתם ולהתחיל להתדיין עם עמיתי-ההוראה בנושא, ניתן לעשות זאת לאחר השיעור כיוון שהבוחן שמור ב[[מודל]] ואין הגבלה בצפייה בו.
+
# <u>יוזמה</u>: להגיע כמה דקות לפני הבוחן ולקחת את הציוד לניסוי מהמחסן בהתאם לרשימת הציוד בדף מהלך הניסוי.
*# <u>תיאוריה בבית ניסויים במעבדה</u>: בזמן הניסוי לא להתעכב הרבה על חישובים, לפעמים יושבים במשך 10 דקות לחשב משהו שאפשר לעשות לאחר השיעור, כמו-כן ניתן להשתמש ב[[wikipedia:he:Microsoft Excel|אקסל]] או [[wikipedia:he:MATLAB|מטלב]] בזמן המעבדה לחישוב אוטומטי של טבלאות נתונים בכדי לוודא את תוצאות הניסוי (רצוי לבוא עם קובץ מוכן כדי לחסוך בזמן).
+
# <u>הפעלת מחשבים</u>: להדליק את המחשב של העמדה עלול לקחת אפילו 10 דקות (להעתקת הגדרות המשתמש או במידה והמחשב עסוק בעדכוני תוכנה), להיכנס ל[[מודל]] לבוחן <u>המתאים</u> (ניתן למצוא אותו ב[[מודל]] בצד ימין למעלה תחת ''אירועים קרבים'') ולהיות מוכנים מול העמוד של סיסמת הכניסה לבוחן - חלק מעוזרי-ההוראה לא יתחילו את הבוחן עד שכל הנבחנים יהיו מוכנים יחד.
*# <u>איחורים והפסקות</u>: הגעה לאחר תחילת הבחינה (השכמה מאוחרת, תור ארוך בכניסה לאוניברסיטה, שביתה ברכבת...) תעכב את כולם כיוון שזמן סיום הבחינה ייתארך, בנוסף אלו שסיימו את הבוחן 2 דקות לפני הזמן ויצאו להפסקת-סיגריות של 10 דקות גם עלולים לעכב את ההדרכה שלפני המעבדה.
+
# <u>הסקת מסקנות</u>: לאחר הבוחן לא לבזבז יותר מדי זמן על לנסות להבין היכן טעיתם, חלק מהשאלות בבחנים מופיעות בתור שאלות לדוגמא באתר, ובמידה ונתגלתה טעות בשאלה נא לשלוח דוא"ל ל[[{{SITENAME}}:אודות|אחראי המעבדה]].
<br clear="all"/>
+
# <u>תיאוריה בבית ניסויים במעבדה</u>: בזמן הניסוי לא להתעכב הרבה על חישובים, לפעמים יושבים במשך 10 דקות לחשב משהו שאפשר לעשות לאחר השיעור, כמו-כן ניתן להשתמש ב[[wikipedia:he:Microsoft Excel|אקסל]] או [[wikipedia:he:MATLAB|מטלב]] בזמן המעבדה לחישוב אוטומטי של טבלאות נתונים בכדי לוודא את תוצאות הניסוי - רצוי לבוא עם קובץ מוכן כדי לחסוך בזמן (בעזרת פעולת העתק/הדבק ניתן להעביר טבלאות מהאתר הנוכחי ל[[wikipedia:he:Microsoft Excel|אקסל]]).
 +
# <u>איחורים והפסקות</u>: הבוחן מתחיל ומסתיים בשעה מוגדרת, אם השיעור מתחיל למשל בשעה 8:10 הבוחן יסתיים בדיוק בשעה 8:30 (ובשעה 8:34 לבעלי זכות הארכה) ולכן הגעה לאחר תחילת הבחינה (השכמה מאוחרת, תור ארוך בכניסה לאוניברסיטה, שביתה ברכבת...) תגרע ממשך הבוחן.
 +
{{gap}}
  
 
= מיכשור במעבדה =
 
= מיכשור במעבדה =
 
להלן רשימת המכשירים והציוד במעבדה.
 
להלן רשימת המכשירים והציוד במעבדה.
  
* מכשירים הקיימים בכל העמדות:
+
* מכשירים הקיימים בכל העמדות, כפי שרואים ב<xr id="fig:lab228"/>:
 
*# [[משקף תנודות|משקף-תנודות/מחולל-אותות]]
 
*# [[משקף תנודות|משקף-תנודות/מחולל-אותות]]
 
*# [[מחולל אותות]]
 
*# [[מחולל אותות]]
שורה 202: שורה 249:
 
*# [[רב-מודד ספרתי|רב-מודד ספרתי של Agilent]]
 
*# [[רב-מודד ספרתי|רב-מודד ספרתי של Agilent]]
  
* מכשירים הקיימים רק בחמשת העמדות הקדמיות בצד של הדלת:
+
* מכשירים הקיימים רק בחמשת העמדות הקדמיות (גם אותם רואים ב<xr id="fig:lab228"/>):
 
*# [[רב-מודד ספרתי|רב-מודד ספרתי של Tabor]]
 
*# [[רב-מודד ספרתי|רב-מודד ספרתי של Tabor]]
*# [[מד הספק#מד הספק אנלוגי|מד הספק תקבילי]]
+
*# [[מד הספק#מד הספק ספרתי חד-מופעי|מד הספק חד-מופעי]]
  
 
* כל שאר המכשירים והציוד נמצאים במחסן-הציוד.
 
* כל שאר המכשירים והציוד נמצאים במחסן-הציוד.
 +
* במידה וקיימת בעיה במיכשור, נא לפתוח [{{manuals}}/helpdesk.pdf קריאת שירות] בכתובת https://wwwee.ee.bgu.ac.il/helpdesk.php.
  
 
== גלריית המכשירים ==
 
== גלריית המכשירים ==
שורה 212: שורה 260:
 
DSO-X_2002A.png|link=[[משקף תנודות]]|[[משקף תנודות|משקף-תנודות/מחולל-אותות]]
 
DSO-X_2002A.png|link=[[משקף תנודות]]|[[משקף תנודות|משקף-תנודות/מחולל-אותות]]
 
Agilent33220A.jpg|link=[[מחולל אותות]]|[[מחולל אותות]]
 
Agilent33220A.jpg|link=[[מחולל אותות]]|[[מחולל אותות]]
DHR40-1.JPG|link=[[ספק כוח מיוצב]]|[[ספק כוח מיוצב]] (DC)
+
KeysightE36313A.png|link=[[ספק כוח מיוצב]]|[[ספק כוח מיוצב]] (DC)
 
34405A.png|link=[[רב-מודד ספרתי]]|[[רב-מודד ספרתי]]
 
34405A.png|link=[[רב-מודד ספרתי]]|[[רב-מודד ספרתי]]
 
BananaWires.jpg|link=[[רכיבים#כבלים]]|[[רכיבים#כבלים|כבלים]]
 
BananaWires.jpg|link=[[רכיבים#כבלים]]|[[רכיבים#כבלים|כבלים]]
 
CapacitanceDecade.png|link=[[רכיבים#דקדות]]|[[רכיבים#דקדות|דקדות]]
 
CapacitanceDecade.png|link=[[רכיבים#דקדות]]|[[רכיבים#דקדות|דקדות]]
 
R2D1.png|link=[[רכיבים#R2D1]]|[[רכיבים#R2D1|ערכת נגדים ודיודה]]
 
R2D1.png|link=[[רכיבים#R2D1]]|[[רכיבים#R2D1|ערכת נגדים ודיודה]]
 +
EI540.jpg|link=[[מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין]]|[[מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין|ערכת ניסוי 2]]
 +
Variac1Phase.png|link=[[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק]]|[[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק|וואריאק]]
 +
PowrTransformer.png|link=[[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק]]|[[מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק|שנאי-הספק]]
 
IsolationTransformer.png|link=[[רכיבים#שנאי בידוד]]|[[רכיבים#שנאי בידוד|שנאי בידוד]]
 
IsolationTransformer.png|link=[[רכיבים#שנאי בידוד]]|[[רכיבים#שנאי בידוד|שנאי בידוד]]
 
Tabor_Electronics_LTD_DMM.gif|link=[[רב-מודד ספרתי]]|[[רב-מודד ספרתי]]
 
Tabor_Electronics_LTD_DMM.gif|link=[[רב-מודד ספרתי]]|[[רב-מודד ספרתי]]
 +
PeakTech2510.png|link=[[מד הספק]]|[[מד הספק#מד הספק ספרתי חד-מופעי|מד הספק חד-מופעי]]
 
EW604.png|link=[[מד הספק]]|[[מד הספק#מד הספק אנלוגי|מד הספק תקבילי]]
 
EW604.png|link=[[מד הספק]]|[[מד הספק#מד הספק אנלוגי|מד הספק תקבילי]]
 
Rheostat300Ohm.png|link=[[רכיבים#ראוסטט]]|[[רכיבים#ראוסטט|ראוסטט]]
 
Rheostat300Ohm.png|link=[[רכיבים#ראוסטט]]|[[רכיבים#ראוסטט|ראוסטט]]
 
CVM-NRG96.png|link=[[מד הספק]]|[[מד הספק#מד-הספק ספרתי|מד הספק ספרתי]]
 
CVM-NRG96.png|link=[[מד הספק]]|[[מד הספק#מד-הספק ספרתי|מד הספק ספרתי]]
KitL1HC10Ux2.png|link=[[רשתות תלת פאזיות]]|[[רשתות תלת פאזיות|סליל 1H וקבלי 10µF]]
+
KitL1HC10Ux2.png|link=[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות]]|[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות|סליל 1H וקבלי 10µF]]
VoltLimiter.png|link=[[רשתות תלת פאזיות]]|[[רשתות תלת פאזיות|שנאי מוריד מתח]]
+
VoltLimiter.png|link=[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות]]|[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות|שנאי מוריד מתח]]
3PhaseVariac.png|link=[[רשתות תלת פאזיות]]|[[רשתות תלת פאזיות|וואריאק תלת-מופעי]]
+
3PhaseVariac.png|link=[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות]]|[[מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות|וואריאק תלת-מופעי]]
 +
107N.png|link=[[מהלך ניסוי מעגלים מצומדים]]|[[מהלך ניסוי מעגלים מצומדים|סליל משתנה]]
 +
MIDGAM89.JPG|link=[[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון]]|[[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון|מידגם יישור חד-מופעי]]
 +
MIDGAM114.JPG|link=[[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון]]|[[מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון|מידגם יישור תלת-מופעי]]
 +
 
 
</gallery>
 
</gallery>

גרסה אחרונה מתאריך 16:30, 10 בנובמבר 2019

איור 1: מעבדה 228 בניין 33, בה מתקיים הקורס מעבדת מבוא בחשמל

קורס מספר 361.1.2063


אחראי: ישראל בויום

השיעורים מתבצעים במעבדת חשמל:

בניין 33
קומה 2
חדר 228


1 לכל מאן דבעי

אתר זה ניתן לעריכה באותה הקלות כמו ויקיפדיה, אתר זה הוקם ע"י סטודנטים למען הסטודנטים (כולל עוזרי ההוראה), אנא עזרו לעדכן אתר זה כיוון שיש בו כרגע רק 28 משתמשים רשומים ו-55 דפי-ערכים (מתוכם רק 41 ערכים תקניים בעלי קישורים פנימיים).

לעריכת דפים יש להירשם בעזרת חשבון הדוא"ל האוניברסיטאי אשר מסתיים ב-bgu.ac.il ואצל הסטודנטים זה צריך להסתיים ב-post.bgu.ac.il, החשבון חייב להיות חשבון גוגל.


הערות:

  • מי שאינו מעוניין לערוך את האתר מוזמן לרשום לפחות דברים בדף-השיחה (בטאבים למעלה בצד ימין), לעזרה ניתן לפנות לערך דף שיחה בויקיפדיה.
  • לכל מי שחומד לצון, נא לעיין בתקנון משמעת הסטודנטים בכלל, ובסעיף 8.2.4 בפרט.


2 הוראות ונהלים

נא לעיין במסמכים הבאים:

  1. הוראות המעבדה - תקציר ההוראות, לקרוא ולהפנים.
  2. נהלים - פירוט נהלי המעבדה ואופן הכנת דו"חות.
  3. הוראות בטיחות - פירוט הוראות בטיחות והתנהלות במעבדה.
  4. מעבדת מבוא בחשמל - סילבוס ומועדי השיעורים בקובץ הקורסים האוניברסיטאי.
  5. כדי לדעת מתי כל ניסוי מתרחש בהתאם למספר-הזוג שלכם יש לעיין בתוכנית העבודה:

הערה: ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין (תחת מעבדת מבוא בחשמל).


איור 2: עמדת ציוד תקול, בה יש להניח את כל המכשירים אשר לא עובדים כראוי. מעל המדף ציוד תקול יש ניילון המכיל פתקים (ריק באיור זה) אשר המדריך אמור למלא בהם פרטים הנוגעים לאופי התקלה בכל אחד מן המכשירים התקולים.

עבור מדריכי-המעבדה:


3 מדיניות חלוקת הציונים

הציון הסופי של המעבדה נקבע עפ"י החלוקה הבאה:

מבנה הציון במעבדת מבוא בחשמל
מטלה משקל הערות
דו"ח מכין 10%
  • יש להגישו פיזית בכתב-יד למתרגל לפני תחילת השיעור, ולא מקבלים אותו בחזרה.
  • בנוסף חובה להגישו סרוק במודל לפני המעבדה, אסור להגיש אותו לאחר תחילת הניסוי.
  • הדו"ח אינו נבדק בקפידה אלא רק מקבל ציון על הגשה ורצינות (לא להגיש דף עם 5 שורות).
  • מגישים בזוגות (אסור שְׁלָשׁוֹת), כל השותפים חייבים להגיש את העבודה במודל (למרות שזו אותה העבודה), מגישים אך ורק עם השותף איתו אתם אמורים לבצע את הניסוי.
בוחן כניסה 35%

(30%)

  • ציון עובר: 50
  • מתבצע במשך 15 הדקות הראשונות של המעבדה (או 19 דקות במקרה של 25% תוספת זמן).
  • נעשה בחומר-סגור ורצוי להביא מחשבון.
  • מבוסס על שאלות ההכנה (הדו"ח המכין), מהלך הניסוי, הנספחים, השאלות לדוגמא וסרטוני ההדרכה.
  • נעשה במחשב במודל, לכן חובה לדעת את שם המשתמש והסיסמא שלכם! או לשחזר את הפרטים לפני הבוחן במקרה ושכחתם.
  • הארכה תינתן רק למי שהודיע מראש לאחראי המעבדה לפני תחילת הבחינה, אשר יוסיף אתכם לקבוצה מיוחדת במודל לבעלי אישור הארכה וזה יבוצע באמצעות הגדרות בוחן בהתאמה אישית (אך לקבוצה במקום לסטודנט). נא לבדוק את שדה הגבלת זמן בעמוד הכניסה לבוחן במודל כדי לבדוק שזה אכן מעודכן.
  • כיוון שאין מספיק מחשבים במעבדה:
    1. חלק מהנבחנים יבצעו את הבוחן במעבדה מספר 222 אשר נמצאת כמה חדרים לפני המעבדה שלנו (228).
    2. כמו-כן במקרים בהם גם זה לא יעזור, ניתן לעשות את הבוחן עם מחשב-אישי נייד ואסור לעשות את הבוחן בטלפון-הנייד (למרות שזה אפשרי).
    3. בנוסף מבחינה סטטיסטית תמיד יש סטודנטים שמסיימים תוך כמה דקות את הבוחן שלהם, לכן ניתן לחכות קצת עד שהמחשבים יתחילו להתפנות.
ביצוע המעבדה 35%
  • סיום כל שלבי-הניסוי בזמן הקצוב והחתמת המדריך על כל אחד משלבי-הניסוי.
  • הבנה של הניסוי.
  • התנהלות תקינה, העדרות מהמעבדה ללא אישור מדריך תפגע בציון.
  • סדר.
  • החזרת כל הציוד והכבלים למקום, במקרה זה עלול לרדת ציון עבור כל הסטודנטים יחד.
  • הערות:
    1. מומלץ להביא הֶחְסֵן נַיָּד לשמירת תמונות המשקף תנודות.
    2. סטודנטים המעוניינים להיכנס למעבדה בכוחות עצמם ו/או מחוץ לשעות הפעילות לצורך תירגול עצמי צריכים למגנט את כרטיס הסטודנט שלהם בבניין 26 חדר 113A.
דו"ח מסכם 20%

(70%)

  • צריך להגיש במודל עד שבוע לאחר הניסוי.
  • לשים לב להוראות הכנת הדו"ח.
  • מומלץ לקרוא שוב בהוראות המעבדה מה קורה בעת העתקה (כל מספר, איור או משפט-בודד מעבודה אחרת נחשב בתור העתקה, למידע נוסף ניתן לקרוא את המסמך כללי ציטוט אקדמיים עם דגש על גניבה ספרותית).
  • מגישים בזוגות (אסור שְׁלָשׁוֹת), כל השותפים לניסוי בכל זוג אשר עבד יחד באותו הניסוי חייבים להגיש את העבודה במודל (למרות שזוהי אותה העבודה).

הערות:

  • בעמודת משקל המספרים בסוגריים נכונים עבור הניסוי הראשון בספייס.
  • מאחר ויש 10 ניסויים בקורס, זה אומר שכל מעבדה שוות-ערך ל-10 נקודות מהציון-הסופי, אם לדוגמא קיבלתם 85 בציון-הביצוע ו-75 בדו"ח-המסכם - זה אומר שהמתרגל הוריד בסה"כ נקודה אחת בודדת מהציון הסופי בהתאם לשיקולו-האישי (דיעה-משוחדת/קדומה אינה יכולה להשפיע על ציון הבוחן כיוון שהוא ניתן ע"י המחשב).


4 ניסויים

ישנם 10 ניסויים בקורס, כלומר סך של 11 מפגשים:

  1. שיעור ראשון יהיה שיעור קצר של כשעה בו ינתן הסבר כללי על המעבדה, הוראות ונהלים, כמו-כן תתבצע חלוקה לזוגות - חשוב לזכור את מספר הזוג כדי לדעת את סדר הניסויים בהתאם לתוכנית-העבודה.
    • הערה: כיוון שזהו שיעור קצר, אם הוא חל בשעות הבוקר הוא בדר"כ יידחה לשעה האחרונה (תישלח הודעה בנושא בתחילת הסמסטר).
  2. שיעור שני בדרך-כלל יהיה על Spice במעבדת מחשבים כלשהי, מידע נוסף יירשם במודל או יישלח בדוא"ל. שיעור זה עלול להידחות עקב אילוצי המדריך, לכן יש לעיין בתוכנית העבודה כדי לוודא זאת.
  3. שיעור שלישי יהיה חלק א' של ניסוי 1.
  4. שיעור רביעי יהיה חלק ב' של ניסוי 1.
  5. וכל שאר הניסויים לא יתבצעו לפי הסדר המספרי שלהם (אלא בהתאם לתוכנית-העבודה) כיוון שאין מספיק מכשירים ייעודיים בכדי שכל הסטודנטים יוכלו לבצע את כל הניסויים במקביל.

לשים לב! תמיד יש כמה זוגות שהתבלבלו ולמדו לניסוי 2 במקום לניסוי הבא שצריך להתבצע אחרי ניסוי 1ב'.

4.1 פירוט המפגשים

סיכום המפגשים במעבדת מבוא בחשמל
סדר מספר דו"ח מכין מהלך הניסוי נספחים שאלות לדוגמא סרטון הדרכה מצגת הדרכה
שבוע ראשון הוראות המעבדה מעבר על הוראות ונהלים וחלוקה לזוגות הוראות ונהלים מי השותף שלי? מה מספר הזוג שלנו?
שבוע שני* 0 ספייס מהלך ניסוי ספייס נספחים 0 שאלות לדוגמא ספייס סרטון 0
שבוע שלישי 1א' הכרת מכשירי מדידה חלק א מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק א נספחים 1א' שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה א סרטון 1א מצגת 1א
שבוע רביעי 1ב' הכרת מכשירי מדידה חלק ב מהלך ניסוי הכרת מכשירי מדידה חלק ב נספחים 1ב' שאלות לדוגמא הכרת מכשירי מדידה ב סרטון 1ב מצגת 1ב
הניסויים אינם מתבצעים לפי הסדר ולכן יש לעיין בתוכנית העבודה. 2 מעגלים בזרם חילופין מהלך ניסוי מעגלים בזרם חילופין נספחים 2 שאלות לדוגמא מעגלים בזרם חילופין סרטון 2 מצגת 2
3 מעגלי תהודה מהלך ניסוי מעגלי תהודה נספחים 3 שאלות לדוגמא מעגלי תהודה סרטון 3 מצגת 3
4 מדידות בשנאי הספק מהלך ניסוי מדידות בשנאי הספק נספחים 4 שאלות לדוגמא מדידות בשנאי הספק סרטון 4 מצגת 4
5 תופעות מעבר מהלך ניסוי תופעות מעבר נספחים 5 שאלות לדוגמא תופעות מעבר סרטון 5 מצגת 5
6 רשתות תלת פאזיות מהלך ניסוי רשתות תלת פאזיות נספחים 6 שאלות לדוגמא רשתות תלת פאזיות סרטון 6 מצגת 6
7 מעגלים מצומדים מהלך ניסוי מעגלים מצומדים נספחים 7 שאלות לדוגמא מעגלים מצומדים סרטון 7 מצגת 7
8 מעגלי יישור וסינון מהלך ניסוי מעגלי יישור וסינון נספחים 8 שאלות לדוגמא מעגלי יישור וסינון סרטון 8 מצגת 8

הערות:

  • בניגוד לשאר הניסויים שיעור ספייס מועבר ע"י מדריך אחד בלבד, לכן הוא עלול להידחות למועד אחר מאשר השבוע השני עקב אילוצי המדריך, יש לעיין בתוכנית העבודה כדי לוודא זאת.
  • ניתן לגשת ישירות לכל המסמכים הנ"ל באמצעות התפריט בצד ימין.

4.2 עצות להתייעלות

איור 3: סידור מקומות הישיבה במעבדה. בדר"כ לא יושבים על שני השולחנות הראשונים - כך כל ארבעת הזוגות של כל מדריך יושבים באותו איזור ויכולים לשתף פעולה ביתר קלות. רצוי תמיד להתיישב לרוחב כפי שרואים באיור עבור ניסויים 6 ו-8, ולא מומלץ לסדר את הזוגות כפי שרואים כאן באיור עבור ניסויים 5 ו-7.

חלק מהניסויים דורשים משמעת עצמית כדי להספיק לסיימם בזמן, להלן כמה עצות:

  1. מקום: לתפוס את המקומות המתאימים לניסוי מההתחלה במקום לעשות כסאות מוזיקליים, ניסויים 4 ו-6 למשל (ולפעמים גם 8 במידה ולא מתנגש עם 6) יכולים להתבצע רק בעמדות הקדמיות כי רק שם יש את הרמ"ס של תבור ואת מדי-ההספק. בנוסף בדר"כ עוזרי-ההוראה רושמים על הלוח את סידור הישיבה:
    • בהתאם למספרי-הניסויים כפי שרואים באיור 3.
    • בהתאם למספרי-הזוגות במידה וכולם עושים את אותו הניסוי.
  2. יוזמה: להגיע כמה דקות לפני הבוחן ולקחת את הציוד לניסוי מהמחסן בהתאם לרשימת הציוד בדף מהלך הניסוי.
  3. הפעלת מחשבים: להדליק את המחשב של העמדה עלול לקחת אפילו 10 דקות (להעתקת הגדרות המשתמש או במידה והמחשב עסוק בעדכוני תוכנה), להיכנס למודל לבוחן המתאים (ניתן למצוא אותו במודל בצד ימין למעלה תחת אירועים קרבים) ולהיות מוכנים מול העמוד של סיסמת הכניסה לבוחן - חלק מעוזרי-ההוראה לא יתחילו את הבוחן עד שכל הנבחנים יהיו מוכנים יחד.
  4. הסקת מסקנות: לאחר הבוחן לא לבזבז יותר מדי זמן על לנסות להבין היכן טעיתם, חלק מהשאלות בבחנים מופיעות בתור שאלות לדוגמא באתר, ובמידה ונתגלתה טעות בשאלה נא לשלוח דוא"ל לאחראי המעבדה.
  5. תיאוריה בבית ניסויים במעבדה: בזמן הניסוי לא להתעכב הרבה על חישובים, לפעמים יושבים במשך 10 דקות לחשב משהו שאפשר לעשות לאחר השיעור, כמו-כן ניתן להשתמש באקסל או מטלב בזמן המעבדה לחישוב אוטומטי של טבלאות נתונים בכדי לוודא את תוצאות הניסוי - רצוי לבוא עם קובץ מוכן כדי לחסוך בזמן (בעזרת פעולת העתק/הדבק ניתן להעביר טבלאות מהאתר הנוכחי לאקסל).
  6. איחורים והפסקות: הבוחן מתחיל ומסתיים בשעה מוגדרת, אם השיעור מתחיל למשל בשעה 8:10 הבוחן יסתיים בדיוק בשעה 8:30 (ובשעה 8:34 לבעלי זכות הארכה) ולכן הגעה לאחר תחילת הבחינה (השכמה מאוחרת, תור ארוך בכניסה לאוניברסיטה, שביתה ברכבת...) תגרע ממשך הבוחן.


5 מיכשור במעבדה

להלן רשימת המכשירים והציוד במעבדה.

5.1 גלריית המכשירים